Prowadzenie biznesu jest niezwykle wymagające. Bardzo często zapewnienie funkcjonowania samych struktur firmy jest trudne i przysparza wielu problemów. Jednym z nich jest zapewnienie wszystkich działów np. informatycznych czy księgowych co często jest drogie i nieefektywne. Alternatywą dla organizowania wszystkich działów i procesów firmowych jest outsourcing, czyli podwykonawstwo. Czym zatem jest tak dokładnie i czy warto z niego korzystać? Odpowiedź w kontynuacji tekstu.
Czym jest outsourcing?
Outsourcing to zlecanie procesów firmowych podwykonawcom — zewnętrznym firmom. Jest on stosowany w przypadkach, kiedy dana firma nie chce, nie może lub nie potrafi zapewnić poszczególnych elementów funkcjonowania samej firmy. Oznacza to, że dana firma, zamiast samodzielnie tworzyć komórki np. księgowe czy IT korzysta z usług zewnętrznych firm. Outsourcing wykorzystywać można niezależnie od tego, jak dużą firmę prowadzimy oraz w jakiej branży działamy.
Czy warto wykorzystywać outsourcing?
Na to pytanie odpowiedzieć należy indywidualnie. Każda firma może mieć inne priorytety oraz inną sytuację. Niewątpliwie sam outsourcing jest bardzo korzystny. Pozwala uniknąć wysokich kosztów tworzenia i utrzymywania poszczególnych komórek firmowych. Umożliwia też zaoszczędzenie czasu, który jest tak bezcenny w biznesie. Firmy outsourcingowe zapewniają usługę na odpowiednim poziomie, o co my jako osoby prowadzące firmę nie musimy się troszczyć. Na rynku działa wiele firm tego typu. Dzięki temu bez problemu będziemy mogli wybrać odpowiednią firmę świadczącą dane usługi oraz wybierać marki o dobrych opiniach. Outsourcing to również podział ryzyka — szczególnie przy tworzeniu nowych firm. Jeśli nowa firma na rynku zleca usługi podwykonawcom, nie inwestuje samodzielnie w budowę marki i w razie niepowodzenia projektu nie traci tak dużych sum.
Minusy outsourcingu
Outsourcing jak każda inna płaszczyzna biznesu posiada też swoje minusy. Do najczęstszych można zaliczyć np. nieotrzymanie usługi na wymaganym poziomie, brak kontroli nad danym procesem czy zatarcie wizerunku marki. Wybierając jednak odpowiednio firmy outsourcingowe, możemy ograniczyć ryzyko do minimum i korzystać głównie z plusów tego trendu.