Storytelling – czym jest?

Storytelling polega na kreowaniu relacji klienta z marką za pośrednictwem opowieści. Zaliczana jest ona do jednych z najskuteczniejszych technik marketingowych. Wiele przedsiębiorstw nie rozumie, że ludzie lubią słuchać różnych opowiastek i często nie wykorzystują storytellingu w biznesie. Warto pochylić się głębiej nad tą kwestią i zrozumieć dlaczego korzystnie jest wybierać ten rodzaj techniki w marketingu.

Trudności marketingowe

Agencje reklamowe stoją przed trudnym zadaniem, ponieważ często produkty, występujące na rynku zbyt wiele się nie różnią od siebie. W trakcie tworzenia produktu wykorzystywane są zwykle te same urządzenia technologiczne oraz te same procedury badawcze, które określają potrzeby konsumentów co do koloru, rozmiaru, wzornictwa, smaku itd. Sprzedając produkt bardzo zbliżony do tych dostępnych na rynku trzeba wyróżnić się w trakcie jego prezentacji, stosując właściwy styl swojej reklamy. To prawdy, które nie zmieniają się od lat. Już w 1983 roku David Ogilvy, okrzyknięty mianem ojca reklamy twierdził, że opowiadanie interesujących opowieści jest jednym z głównych elementów, które mogą wyróżnić daną markę.

Storytelling – czym jest?

Zwrot ku przeszłości

Ludzie lubią słuchać różnych historii. Tak jest od lat, jako dzieci sami lubiliśmy spędzać czas na słuchaniu opowieści rodziców, dziadków czy innych starszych członków rodziców. Spotkania przy ognisku zwykle kończyły się na przytaczaniu różnych historii z przeszłości. Opowieści spotykane są w książkach, filmach, dowcipach czy telewizji. Od tysięcy lat ludzie interesują się życiem innych, lubią wiedzieć co dzieje się w innych rodzinach, społeczeństwach. Stąd też wiedza na ten temat została przeniesiona w świat marketingu i dzięki niej zaczęto czerpać wiele korzyści.

Zasięg storytellingu

Odpowiedni storytelling nie jest czynnością chwilową, przeciwnie jest działaniem długofalowym. Trzeba pamiętać, że marka nie jest jedynie produktem czy usługą. Stosując storytelling w biznesie nie należy go ograniczać tylko do budowania więzi klienta z nowym towarem. Właściwie wykorzystana opowieść tworzy więź długotrwałą z całą firmą, która prezentuje również odpowiednie przesłanie i wartości.