Logo jest bardzo istotnym elementem identyfikacji wizualnej każdej firmy oraz marki. Samo posiadanie znaku firmowego nie wystarczy jednak, aby prawidłowo z niego korzystać w codziennej pracy. Niezbędna jest bowiem także znajomość zasad oraz posiadanie swoistej instrukcji obsługi logo, której dostarcza księga znaku. Każda firma powinna zadbać o jej posiadanie oraz wykorzystanie zawartych informacji wszędzie tam, gdzie pojawiać się będzie jej znak firmowy.
Czym jest i co powinna zawierać każda księga znaku?
Księga znaku to dokument będący swoistą instrukcją obsługi firmowego logo. Jej istnienie ma ułatwić pracę osób, które będą korzystały z logo, czyli m. in. marketingowców, projektantów strojów firmowych i wystroju wnętrz, producentów materiałów i gadżetów reklamowych na zlecenie firmy i wielu innych. Księga znaku jest zbiorem reguł związanych z korzystaniem i reprodukowaniem znaku firmowego oraz pozwala na jego spójne stosowanie na wszystkich materiałach generowanych przez firmę, które będą opatrzone jej logo.
Posiadanie księgi znaku jest znacznym ułatwieniem dla osób, które będą korzystały ze znaku firmowego oraz pozwala rozwiać wszelkie wątpliwości związane z jego prawidłową reprodukcją oraz wykorzystywaniem w codziennej pracy. Księga znaku pozwala ponadto zachować spójną identyfikację wizualną firmy i marki, co pozytywnie wpływa na jej postrzeganie wśród klientów i partnerów biznesowych oraz podnosi jej profesjonalizm.
Księga znaku w zależności od stopnia skomplikowania logo może być zwięzłym lub bardzo obszernym dokumentem. Powinny się w niej znaleźć takie informacje jak m. in. geneza powstania logo i dokładny opis jego znaczenia, podstawowa wersja znaku oraz wersje alternatywne, konstrukcja logo i pole ochronne, kolorystyka znaku firmowego w różnych wariantach oraz rozmiary logo i wersje kolorystyczne jego tła. Bardzo ważnym elementem jest także opisanie niedopuszczalnych zastosowań oraz modyfikacji logo, co pozwala uniknąć najważniejszych błędów podczas jego reprodukcji.
Księga znaku w wersji podstawowej lub rozszerzonej
Księga znaku jest zazwyczaj tworzona przez tę samą agencję, która zajmuje się projektem logo firmowego. Jej twórca stara się w kompleksowy i przystępny sposób przekazać klientowi oraz jego współpracownikom wszystkie najważniejsze informacje odnośnie wyglądu logo oraz jego stosowania w różnych okolicznościach. W księdze znaku znajdują się również wszelkie niezbędne informacje, które pozwalają klientowi na tworzenie spójnych oraz zgodnych z identyfikacją wizualną firmy kampanii reklamowych.
Księga znaku może powstać w dwóch wersjach. Wersja podstawowa zazwyczaj przeznaczona jest dla mniejszych firm, które w swojej korzystają z mało skomplikowanego logo. W podstawowej księdze znaku powinny zostać zawarte najważniejsze informacje na temat wyglądu poszczególnych wariantów logo oraz przykłady jego zastosowania w praktycznych sytuacjach. Wersja rozszerzona natomiast powinna poruszać dodatkowe zagadnienia związane z mniej popularnymi zastosowaniami logo oraz uzupełniającymi je przykładami wizualnymi. Rozszerzona księga znaku zazwyczaj powstaje na potrzeby dużych firm oraz dla bardzo skomplikowanych i złożonych symboli graficznych.